Ska du ha ditt pris öppet på din hemsida?

Detta är något som debatteras varje år ungefär i januari. Den här månaden där du affärsplanerar och går över din hemsida. Du byter ut gamla bilder, skriver nya texter, tar bort något du inte gillar och uppdaterar ofta prislistan. Ungefär här någonstans börjar tankarna fara iväg - "Ska jag verkligen ha min prislista på hemsidan", "Kanske ska jag bara ha från-priser?" "Jag hade velat veta priset på en tjänst om det var jag", "Tänk om kunden tycker att jag är för dyr?"

Du börjar fundera på om kunden kommer välja bort dig om de ser dina "dyra" priser på en gång, eller att du bara ska få mail av den som främst är intresserad av priset ifall du inte har åtminstone från-priserna på din sida. För visst är ju ändå priset det som kunden tittar efter först?

Vi har också varit där!

Vi har också varit där!

Kanske behöver du tänka om?

Vi vill uppmuntra dig att se på saken från ett annat håll och att också tänka steget längre! Låt oss förklara hur vi menar. 

Ofta upplever vi att många, felaktigt, utgår ifrån sig själva som kund när de går igenom sin hemsida. Vi gör såklart detta rätt automatiskt då det liksom poppar upp i huvudet att "jag själv skulle vilja...". Så - är det inte bra då? 
Jo, på sätt och vis. Du vill dra till dig en kund med liknande värderingar och tänk som dig. Någon som sätter värde på det du sätter värde på - men det betyder inte just ekonomiskt värde. 
Det många glömmer bort i ekvationen är att först och främst ta reda på vem det är din hemsida pratar till. Vem är det du vill skall titta på priset - och vad skall personen tänka/känna? Kanske vill din kund ha ett hum om vad det kostar men vad står högst upp på deras lista av anledningar till att boka dig och vart i den listan hamnar priset?

När du börjar fundera över om kunden helst vill ha din prislista på en gång så utgår du ifrån att du konkurrerar på pris och att du blir jämförd med pris som första punkt. Att välja att konkurrera på pris är dock inte alls fel, men då är denna diskussion heller inte för dig. Dina priser skall i så fall vara tydligt på din hemsida, helst högst upp. Din grafik skall gärna visa på rabatter och hur mycket kunden tjänar på att anlita just dig. Vi tror att du som har denna typ av fundering kanske helst inte vill konkurrera med andra på just priset. 

Vi tycker du först ska ställa en annan fråga!

Hur kommunicerar jag det värde jag vill att min kund skall uppfatta?
Genast blir våra bilder i huvudet annorlunda. Vi börjar tänka på hur vi använder orden, i vilken ordning saker kommer på sidan, vad kunden enklast klickar på och hur långa våra texter är. I allt detta så kommer ju självklart frågan upp om hur - eller om -  du kommunicerar dina priser, men frågan är inte först längre. Ibland är det lätt att snöa in sig och stirra sig blind på detaljer. När det händer och du verkligen sitter fast i något - ta dig ur dig själv och titta på ditt företag ovanifrån och se denna lilla detalj som en del av en helhet. Det kan vara vad som behövs för att ta dig vidare.

Gällande priset på hemsidans vara eller icke vara så säger vi:

Du kan välja att ha hela prislistan framme på din hemsida om du redan har en etablerad kundgrupp som inte höjer på ögonbrynen eller söker dig för priset. Du kan potentiellt förenkla för dig då kunden själv kan undersöka först. Dock är det inte alla som gör detta ändå.
Att inte ha några priser på hemsidan kan leda till alla möjliga typer av förfrågningar och har du inte varit extremt tydlig i vart du ungefär ligger i pris genom din grafiska profil, valen av ord och tydlighet i varumärket så riskerar du att få svara på många onödiga mail!
Medelvägen är att ha så kallade "från"priser. Det vill säga att du berättar att kunden kan beställa en tjänst av dig och det kommer kosta "från" X XXX kronor. Då vet kunden var tjänsten börjar och vad som kan komma att förväntas av den och du kanske slipper svara på onödiga förfrågningar.
Hur gör vi? Klicka vidare så får du se!

Vad tycker du om våra tankar? Berätta gärna i kommentarerna eller diskutera i vår facebookgrupp!

Comment