Priset på hemsidans vara eller icke vara!

Comment

Priset på hemsidans vara eller icke vara!

Ska du ha ditt pris öppet på din hemsida?

Detta är något som debatteras varje år ungefär i januari. Den här månaden där du affärsplanerar och går över din hemsida. Du byter ut gamla bilder, skriver nya texter, tar bort något du inte gillar och uppdaterar ofta prislistan. Ungefär här någonstans börjar tankarna fara iväg - "Ska jag verkligen ha min prislista på hemsidan", "Kanske ska jag bara ha från-priser?" "Jag hade velat veta priset på en tjänst om det var jag", "Tänk om kunden tycker att jag är för dyr?"

Du börjar fundera på om kunden kommer välja bort dig om de ser dina "dyra" priser på en gång, eller att du bara ska få mail av den som främst är intresserad av priset ifall du inte har åtminstone från-priserna på din sida. För visst är ju ändå priset det som kunden tittar efter först?

Vi har också varit där!

Vi har också varit där!

Kanske behöver du tänka om?

Vi vill uppmuntra dig att se på saken från ett annat håll och att också tänka steget längre! Låt oss förklara hur vi menar. 

Ofta upplever vi att många, felaktigt, utgår ifrån sig själva som kund när de går igenom sin hemsida. Vi gör såklart detta rätt automatiskt då det liksom poppar upp i huvudet att "jag själv skulle vilja...". Så - är det inte bra då? 
Jo, på sätt och vis. Du vill dra till dig en kund med liknande värderingar och tänk som dig. Någon som sätter värde på det du sätter värde på - men det betyder inte just ekonomiskt värde. 
Det många glömmer bort i ekvationen är att först och främst ta reda på vem det är din hemsida pratar till. Vem är det du vill skall titta på priset - och vad skall personen tänka/känna? Kanske vill din kund ha ett hum om vad det kostar men vad står högst upp på deras lista av anledningar till att boka dig och vart i den listan hamnar priset?

När du börjar fundera över om kunden helst vill ha din prislista på en gång så utgår du ifrån att du konkurrerar på pris och att du blir jämförd med pris som första punkt. Att välja att konkurrera på pris är dock inte alls fel, men då är denna diskussion heller inte för dig. Dina priser skall i så fall vara tydligt på din hemsida, helst högst upp. Din grafik skall gärna visa på rabatter och hur mycket kunden tjänar på att anlita just dig. Vi tror att du som har denna typ av fundering kanske helst inte vill konkurrera med andra på just priset. 

Vi tycker du först ska ställa en annan fråga!

Hur kommunicerar jag det värde jag vill att min kund skall uppfatta?
Genast blir våra bilder i huvudet annorlunda. Vi börjar tänka på hur vi använder orden, i vilken ordning saker kommer på sidan, vad kunden enklast klickar på och hur långa våra texter är. I allt detta så kommer ju självklart frågan upp om hur - eller om -  du kommunicerar dina priser, men frågan är inte först längre. Ibland är det lätt att snöa in sig och stirra sig blind på detaljer. När det händer och du verkligen sitter fast i något - ta dig ur dig själv och titta på ditt företag ovanifrån och se denna lilla detalj som en del av en helhet. Det kan vara vad som behövs för att ta dig vidare.

Gällande priset på hemsidans vara eller icke vara så säger vi:

Du kan välja att ha hela prislistan framme på din hemsida om du redan har en etablerad kundgrupp som inte höjer på ögonbrynen eller söker dig för priset. Du kan potentiellt förenkla för dig då kunden själv kan undersöka först. Dock är det inte alla som gör detta ändå.
Att inte ha några priser på hemsidan kan leda till alla möjliga typer av förfrågningar och har du inte varit extremt tydlig i vart du ungefär ligger i pris genom din grafiska profil, valen av ord och tydlighet i varumärket så riskerar du att få svara på många onödiga mail!
Medelvägen är att ha så kallade "från"priser. Det vill säga att du berättar att kunden kan beställa en tjänst av dig och det kommer kosta "från" X XXX kronor. Då vet kunden var tjänsten börjar och vad som kan komma att förväntas av den och du kanske slipper svara på onödiga förfrågningar.
Hur gör vi? Klicka vidare så får du se!

Vad tycker du om våra tankar? Berätta gärna i kommentarerna eller diskutera i vår facebookgrupp!

Comment

Hur blir man certifierad belovedfotograf/Moment Designer?

Comment

Hur blir man certifierad belovedfotograf/Moment Designer?

Att bli Certifierad belovedfotograf/Moment Designer!

Är du nyfiken på Moment Design och hur du blir certifierad? Här berättar vi steg för steg hur du blir en certifierad belovedfotograf/moment designer, svarar på eventuella frågor och visar dig hur det kan se ut! (Vill du veta mer om Moment Design? Läs HÄR).
Men först tar vi reda på om certifikation är något för dig!

certifiering är för dig om:

  • Du vill göra en översyn av din egen teknik. En certifiering med en lärare innebär att du får värdefull feedback kring hur du använder tekniken och vad du kan göra mer eller mindre av.
  • Du anser att ditt värde som fotograf och ditt varumärke skulle stärkas av att kunna tala om för dina kunder att du är certifierad/vidareutbildad fotograf och skiljer dig från mängden.
  • Du vill tillhöra en exklusiv skara fotografer i Sverige och Världen som är certifierade, inklusive medlemskap i en sluten facebookgrupp där du kan nätverka med andra certifierade fotografer.
  • Du vill vidareutbilda dig som lärare. Då måste du vara certifierad först!
  • Diplom och badges för din hemsida är din grej! 
Cecilias lärarcertifikat efter 6 veckors onlinekurs, certifiering som fotograf och utbildning till lärare

Cecilias lärarcertifikat efter 6 veckors onlinekurs, certifiering som fotograf och utbildning till lärare

Steg för steg - såhär blir du certifierad belovedfotogar/moment designer

  1. Du börjar med att gå onlinekursen för Moment Designers. Kursen är 6 veckor och kräver ca 2 timmars jobb per vecka, men ju mer du lägger ned - desto mer får du ut. Du deltar i diskussioner i en facebookgrupp med andra som går igenom kursen samtidigt som dig. När du genomfört ditt prov och skickat in bilder för påsyn så blir du godkänd.
  2. Du övar övar och övar! Den vanligaste feedbacken våra elever får som certifieras är "öva på ditt flow" följt av "Använd din röst för att leda paret dit du vill". Vi ser helst att du har minst tre månader på dig att öva inför din certifiering, men alla är olika. Hör med oss om du är osäker på om det är rätt tid för just DIN certifiering.
  3. Boka en certifiering med någon av de lärare som finns i Sverige/Världen. I Sverige har du oss - Linda & Cizzi, Karin Linde i Varberg eller Juliana Wiklund i Stockholm. Du kan dock certifiera dig hos vilken lärare du vill. Priset ligger kring 1300 SEK eller motsvarande.
  4. Boka ett par eller en familj för att ha en fotografering där du granskas av läraren du bokat. Detta är ditt praktiska prov i certifieringen. Innan detta gör du även ett teoretiskt prov med några frågor. 
  5. Genomför din certifiering med läraren med dig.
  6. Skicka in 3-5 utvalda bilder till hello@momentdesign.co för bedömning. Du får reda på av din lärare om du är godkänd omgående, men ditt diplom skickas ut från momentdesign.co

DONE!

Det mest värdefulla med en certifiering tycker vi är att du får en konsultation kring hur du fungerar med kunder. Någon som är van att titta på kommunikation kan ge dig konkreta tips på hur du kan tänka kring ditt kroppspråk, din röst och vad du säger till dina kunder. 
En annan sak som kan påverkar dig och din självkänsla är att du faktiskt slutför något och får ett avstamp eller en typ av konkretisering i hur du jobbar.  Du har nu uppnått ett mål! Det kan ha en effekt på hur du tänker och din attityd och vi tycker det är värt att klappa sig på axeln för!

Du kanske undrar hur mycket dina bilder spelar någon roll för certifieringen?
Det är inte en bedömning av hur du redigerar eller komponering, även om du kan få kritik på bilderna om du vill - det är en bedömning av hur du bemöter människor och guidar dem.
Bilderna nedan är från Lindas certifering. Den gjordes på en workshop som leddes av Jesh De Rox, Inomus -  framför 11 andra fotografer. Känslan trumpade platsen!


Frågor & Svar

f) Måste jag ha gått onlinekursen? Räcker det inte med en workshop? 
s) För att bli certifierad fotograf så krävs onlinekursen, men en workshop hjälper ofta för att lägga ihop alla pusselbitar. Många tycker det blir tydligare med själva fotograferingen efter en kurs med lärare. Du får dessutom rabatt på onlinekursen EFTER en workshop med lärare! Woho!

f) Jag vill bli certifierad Playful Heart fotograf eller i First Moments. Kan jag bli det?
s) Beloved, Playful Heart och First Moments är grenar av Moment Design. När du certifieras blir du en Moment Designer - inte t ex en belovedfotograf eller first moment fotograf. I dagsläget kan du alltså inte bli certifierad som Playful Heart fotograf, men du kan fortfarande utöva tekniken som grenen går ut på.

f) Gäller min certifiering för alltid?
s) Ja, du behöver inte uppdatera din certifiering, men du kan välja att bli lärare om du vill. Då krävs ytterligare utbildning.

f) Var sker certifieringen?
s) Din lärare kan komma till dig (extra debitering) eller så kommer du till din lärare. Ni beslutar vart det skall ske.

f) Hur certifieras jag av er?
s) boka på en gång! 


Åsas Jakobsson certifieras!

Den 9/1 2017 var det dags för certifiering. Åsa var en smula övertrött efter en intensiv helgkurs, vilket stoppade hennes nervositet. Linda mötte upp Åsa och de pratade innan om vad som skulle hända, om hon funderade över något och om hon kände sig bekväm "Ja, kan man göra något annat med Linda liksom?" Sedan kom hennes par, och hon glömde bort att Linda fanns.

Åsa berättar: Paret hade jag haft kontakt med men aldrig träffat, och det var kul att ses på riktigt! Min "spellista" med invites hade jag i huvudet, men jag brukar ha en lapp jag glömmer att titta på. Paret var helt fantastiskt att jobba med, kärleken lyste och det kändes enkelt och lättsamt! När jag var nöjd och tackade paret, så frågade jag hur det hade känts med en Moment Design - session, och de var jättenöjda! Det är nog det bästa med Moment Design tycker jag - att det handlar just om ögonblick och känslor, jag råkar liksom bara ha en kamera i närheten också. Fokus ligger på upplevelsen, och då händer bilden nästan av sig själv! Efter att de lämnat oss, satte jag och Linda oss ner och pratade igenom hur det gick. Linda är så oerhört diplomatisk i sin kritik, och jag fick både feedback på vad som varit bra och feedforward på hur jag kan tänka framåt. Det tas tacksamt emot! Nu väntar jag på att bilderna ska bli bedömda av Theresa som ansvarar för "huvudutbildningen" och sedan är jag certifierad och klar! Jag känner mig väldigt stolt över hur långt jag har kommit, och ser med tillförsikt och nyfikenhet fram emot hur resan fortsätter!

Comment

Comment

Alla är vi lika rädda!

Skorpan Lejonhjärta,” sa Jonathan, “är du rädd?”
”Nej...jo, jag är rädd! Men jag gör det ändå, Jonatan, jag gör det nu...nu...och sen blir jag aldrig mera rädd.
— Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren

Är du rädd ibland? Tänker att du inte kan, att du kommer misslyckas, kräkas, svimma, dö? Att dina kollegor avskyr dig och att du aldrig kommer få några kunder. 
Kanske blir du riktigt rädd ibland så att hjärtat snörper ihop och du får svårt att andas. Kanske vill du bara gömma dig då? Du tänker att du aldrig kommer kunna göra det här. Inte när det ska vara en sån kamp hela tiden.

vill du också gömma dig ibland?

vill du också gömma dig ibland?

Du är inte ensam - även om det känns så!

Alla känslor är färskvara, är du rädd ofta betyder det att du fyller på det ofta. Är du ledsen ofta så betyder det att du fyller på det ofta. 
Fast hur fyller man på en känsla? Jo, vi tänker tankar som vi sedan reagerar på och skapar därefter en känsla utefter hur vi värderar. 

Poängen är att alla tänker vi tankar. Faktiskt hela tiden. Ibland har vi blivit så bra på att tänka tankar, eller lyssna på våra tankar att vi går omkring och tror att de är sanningar. Vi tror att det är det enda sättet som något kan fungera på och vi börjar föra över våra tankar och sanningar på andra människor (det är något vi som jobbar med service och tjänster, bör låta bli).

belovedkurs_belovedlärare_moment design_företagare_eget företag_entreprenör stockholm_att vara rädd_jag är rädd jämt_jag kan inte driva företag_

Jag är ofta rädd!

Jag är rädd att inte vara omtyckt och att hamna i konflikt med någon och att mitt automatiska mönster av att gråta när jag blir arg skall visa sig. Att jag ska bli hånad när jag visar känslor.
Jag är rädd att min kollega, partner och bästa vän skall tro att jag vill göra hennne illa, eller att hon ska hitta någon annan att jobba med som är bättre än mig.
Just idag är jag rädd för att jag ska åka båt till Åland. Jag är rädd att jag måste köra upp på båten och att jag kör fel. Men mest rädd är jag att jag ska bli åksjuk på båten och kräkas eller att jag ska få panik! Jag är ofta rädd att våra kurser som vi lagt ned så sjukt mycket kärlek och nyttigheter i ska gå obemärkta förbi. 

Alla dessa saker är tankar som jag kan tänka under en dag. Jag vågar dessutom tro att detta är tankar som många andra har också, fast på sitt eget sätt.

Så, varför sitter jag inte i ett hörn hela tiden och oroar mig?

Jag lärde mig annorlunda!

Jag lärde mig att mina tankar bara är tankar. Ord som är sammansatta till en mening och som inte får mening och värde förrän jag själv sätter ett värde på dem. 
Jag kan vara livrädd för att köra ombord på en båt, men jag kan också tänka tanken att jag är en van bilförare som är kapabel till att göra nya saker och att jag inte är den första personen som kör ombord på en färja. 
Jag kan vara rädd att min bästa vän ska hitta en annan affärspartner och för att hon ska inse att hon är så mycket bättre än mig, men jag kan också tänka att hon älskar oss tillsammans och att vi är superhjältar när vi är i samma rum (och olika rum också faktiskt).
Jag kan tänka att jag inte kan driva ett företag och vara fotograf och utbildare, men jag kan också tänka att vi kommer att ta över världen.

Tricket är att tro på det, även när "känslan" säger att det är fel! 
Tro mig. 
Tro oss.
Testa!

<3 Linda (och Cizzi)

psst. Vi rekommenderar

Comment

När Moment Design (Beloved) möter Service & Kommunikation

Comment

När Moment Design (Beloved) möter Service & Kommunikation

pssst... kom ihåg att anmäla dig till vår nästa kurs - Stockholm 26/8 - vi ser fram emot o ses. Scrolla ned för anmälan.

Helhetsupplevelser is da shit!

Jag och Cecilia har en hel del gemensamt... Ibland så mycket att vi skrattar åt oss själva. Som idag när vi skulle lägga in en prenumeration på en kalender i våra program på våra datorer. Bägge två kopierade in länken, valde "anpassa färg", letade fram en färg som passade och VOILA - vi hade valt exakt samma färg. 
INTE en förvald färg - utan en som vi själva letat fram med muspekaren. EXAKT. 

Och det slutar inte där. Något som vi bägge brinner för är upplevelsen av något. Helhetsupplevelsen. Vi blir bägge allergiska om vi går in på en affär och ska handla och vi får dålig service - det spelar ingen roll vad de säljer för bägge vill gå därifrån innan vi ens köpt något.
Vi har många gånger pratat om just det där - service och kommunikation hos små företag och vi insåg att om det är något som vi har möjlighet att dela med oss av så är det just den kunskapen.

Med över 20 sammanlagda år inom kundservice och sälj så insåg vi att vi hade en enorm kunskapsbas och att vi ville dela den med andra, men hur?
Svaret kom när vi insåg att det var just helhetsupplevelsen som vi ville fokusera på och vad ger en bättre upplevelse än Moment Design? :-D

Sagt o gjort - en kurs med fokus på helhetsupplevelsen planerades. Första stopp Skåne!

Det var en dag med fokus på att inspirera och lyfta fram och två kursledare var alldeles slut efter dagen. Jag kan berätta om hur grymt allt var - men det är bättre att jag låter Kajsa Ragnestam berätta som var elev.

Jag är så glad och tacksam för Lindas & Cissis kurs! Känner mig inspirerad, har fått ny värdefull kunskap som absolut kommer skapa en ännu bättre helhetsupplevelse för mina kunder både i kommunikation och service och även i bilder och fotograferingsupplevelsen!
För första gången, kände jag mig bekväm med att introducera väldigt djupa invites med kunderna. Och jag fick så fin feedback från dom efteråt. De tyckte att det var en fantastisk upplevelse! Och så himla mycket skratt... Och kul och givande att träffa de andra kursdeltagarna! Så j-vla bra!!!
— Kajsa

Just nu laddar vi om inför vår kurs i Stockholm nästa vecka och vi vill gärna se DIG där!
Läs mer och anmäl dig här

Observera att du kan välja endast Moment Design-kursen eller endast Service & Kommunikation, men vi rekommenderar bägge då det ger störst värde! :-D

Comment

En hemlighet...

Comment

En hemlighet...

Jag tänkte berätta en hemlis...

Jag tänker inte be dig att inte berätta för någon då jag faktiskt i hemlighet hoppas att du delar denna med alla du känner.

Det jag tänker berätta kanske du redan vet om, men jag är rätt säker på att du inte tänker så mycket på det. Jag tror att du har hört det sägas, men att du kanske ändå inte riktigt förstår vad det betyder - och förhoppningsvis kan jag göra det lite klarare för dig.

Okej. Nu kör vi.

Dina tankar är inte sanningar!

så. Phu. Nu är det sagt. Nu är det liksom "out there" och jag behöver inte tänka på o hålla det hemligt längre.
Nu vet alla och så kan vi fortsätta med o kolla på housewifes eller spela Pokémon GO.

"Fast vänta nu? Vad menar hon?"

Filmen går ofta inte att spela då den är inbäddad - klicka till youtube och ladda om sidan så kan du kika.

Vi börjar här - med en av mina favoriter, Kjelle. Kjell Enhager - Coach och en otroligt smart människa. Om du tar dig tid att kika på klippet ovan så kommer du förstå vad jag menar, och det tar dig bara 9 minuter. 

belovedkurs_belovedlärare_nlp_coaching_nlp_coach


Men jag ska också försöka förklara det för dig. Vi människor fungerar pretty much likadant allihopa, i alla fall om vi tittar på vår hjärna. Det är som om en dator av ett och samma märke satt i alla människor. Vi kan ha olika komponenter och vissa kan gå sönder, men de funkar liksom rätt så mycket same same... 
Våra tankar är ord som vi sätter ihop till meningar, vi ger de värderingar och därefter har vi ofta känslor kring det vi tänker på. Till exempel - tänk på vanlijglass. Mjukglass en varm sommar dag. Tänk nu på nyklippt gräs. Eller hundvalpar. Tänk på att tvätta smutsiga kläder. Tänk på ösregn när du har en fotografering. Tänk på att hålla handen med någon du älskar.
Förstår du? Allt detta som du tänker på finns redan indexerat i din hjärna. Den vet hur den ska "känna" kring olika ämnen då du redan har gjort ett mönster av detta för länge sedan. 

belovedlärare_belovedkurs_nlp_coaching_


Vad jag försöker säga med det är att en tanke som du har "Jag är en dålig fotograf", kanske inte är en sanning alls. Inte ens om du haft den i tio år, tjugo år. Kanske är det bara en tanke som du upprepat så ofta att din hjärna har skapat ett mönster av det... 
Kanske är det bara ord som du satt samman i en mening?

Tänk om den inte är sann? Tänk om du inte är sämst i världen och inte kan någonting? Tänk om du kunde tänka samma tanke fast tvärtom? Jag är bäst i världen och kan allt!
Tänk ÄNNU MER OM den där goa tanken faktiskt också kunde bli ett mönster och kunde få dig att må bättre?

Detta har jag aldrig gjort, det kan jag helt säkert
— Pippi Långstrum (Astrid Lindgren)
belovedlärare_belovedkurs_nlp_coach

Tänk om du, nästa gång du börjar mata tankar i huvudet om hur värdelös du är, kunde säga
"-Hey, vänta nu... Detta är inte en sanning! Det är bara ord som jag satt ihop till en mening och som jag ger en värdering och får en känsla av.Jag kan säga något annat! Jag kan bryta mönstret!"

För vet du, det kan du... men det är min andra hemlighet. Schh. 

<3
 

Comment

A Moment Design Instructor explains - What is Moment Design

Comment

A Moment Design Instructor explains - What is Moment Design

Hey! What IS Moment Design and Beloved?

I realized that the post I did the other day on "What is Moment Design" in Swedish was needed in English. So - I translated it for you guys!

There is some confusion about the terms Moment Design and Beloved. Are they different, is Moment Design something new - wich workshop do I go to and what are Expression Invites?

Dont worry! Just keep reading and I will set you on your way to interactive photography and show you how to stop taking pictures and start making moments!

First - Meet Jesh de Rox! He is the founder of the Beloved technique or as we know it now: Moment Design.

jeshderox_beloved_anythingis_possible_workshop_moment design

 

“We as Beloved Photographers believe that we can change how the world sees photography. One relationship at a time”

— Jesh de Rox

Beloved = MOMENT DESIGN

Moment Design used to be know as Beloved. But as the technique grew the name had to evolve too. Besides the style beloved for couples, moment design also incorporates "Playful heart" for families and "First moments" for newborns. 

Belovedcollective has been the center for the business for a long time but this is also shifting towards http://anythingis.com. This is the main hub for all certified moment designers and instructors. If you want to find a teacher, just go to belovedcollective, click "connect" and search for a teacher! 
Dont miss out on becoming a member and dive in on all the greatness the site holds. PLUS you get to join the facebook group and get inspired by moment design photographers from all around the world! 
My tip is to check out the files uploaded to the group - they even share members own favourite expression invites!

Wait - WHAT?

What are invites? Well - as a moment designer I have a couple of tools in my camera bag to help me create moments - expression invites are one of them. You might call them games, invitations or questions that we use to evoke or provoke an action.

HOW CAN I KNOW MORE

There are 18 teachers in the world that hold workshops and private sessions in order to teach You Moment Design. If you think that is not enough - there are more in the making as we speak! The greatest resources can be found at anythingis.com or belovedcollective.co. Here - you can find the comprehensive and complete 6 week education to start making moments and maybe even be a certified moment designer!

Different fields!

Moment Design is the term we use when we talk about this technique - but there are different branches. If you are an engagement- or wedding photographer, you might wanna look at beloved. For corporate shoots or simple portraits, beloved solo is your best bet. 
A family photographer like my self will get the result I want with Playful Heart and the newest edition to the bunch is First Moments - for newborn photographers. 
If you are interested in First Moments, Minna Burgess is the one to talk to. Right now, she is the only certified teacher in this field.

Can I be a certified Moment Designer?

Sure! Just check out the online workshop via the button above. It is a 6 week in depth class to get you started on your journey. You will understand the power of this technique and also learn how to safely use it yourself.

You might want to contact a teacher and visit a workshop or book a private session to get more practical help, but the online class is the only way to get your certification. When you have completed your course simply contact a teacher in your area and they will help you with your certification. 

Can I get certified in a specific field as well?

Not right now, but there are plans on the way to develope fields to allow students to specialize. Playful Heart is on its way and hope to have a release later this year.

I hope I helped you sort out the confusion and that you know now a little bit better what Moment Design really is. If you have any questions or if you want to book a consult, I will be happy to help. 

<3. L

Comment

Beloved ❤︎ Service & Kommunikation = Helhetsupplevelse!

Comment

Beloved ❤︎ Service & Kommunikation = Helhetsupplevelse!

En helt ny typ av belovedkurs!

Som lärare i interaktionstekniken Moment Design (vad är det - läs mer här) lär jag mina elever hur de kan ge sina kunder en upplevelse istället för bara en fotografering.

Jag visar på att med olika verktyg kan de få kunder som minns sin fotografering med värme och att deras bilder därför avspeglar något personligt.

Vad jag inte pratat så mycket om i en workshop är något som jag verkligen brinner för - Kommunikation och Service! Hur jag pratar med mina kunder från första början tills dess att jag har levererat deras produkter och bilder. Något som jag anser är nr 1 hos företag som jag väljer att använda. Dålig service eller brist på kommunikation gör mig mer irriterad än något annat när jag själv är kund. Därför är det något jag funderar extra mycket över som företagare.

Någon som är likadan är min kollega och vän Cecilia Pihl. Tillsammans har vi över 20 års erfarenhet av kundvård, service, försäljning och kommunikation och tillsammans kom vi på en idé. Vi gjorde en enkel plan som säkerställer grundlig kommunikation, god service, omvårdnad för kunden och som ger en nöjd kundupplevelse. Detta sparar vår tid och ger maximalt utfall. I de fall planen inte fungerade så tittade vi på varför, tweekade den och fortsatte.

Om moment design är den andra delen av mitt företagande så är kundkommunikation den första. Tillsammans utgör de ingredienserna till en helhetsupplevelse som jag är mycket stolt över att erbjuda mina kunder och som jag om och om igen får feedback på att den fungerar.

Från och med 11e augusti kommer även Du att kunna erbjuda denna upplevelse! 
Cecilia och jag tar nämligen vår plan och ger oss iväg för att dela den med just Dig! Vi är verkligen sjukt taggade på detta och har verkligen försökt att maximera innehållet. Under en heldag får du inte bara en introduktion till Moment Design och Beloved, du får även ta del av ett beprövat kundflöde och sånt du bör göra och sånt du inte bör göra. 
När du går därifrån har du kunskaper för att ge dina kunder en helhetsupplevelse både framför kameran och utan kameran. 

Vi är supertaggade på detta och hoppas att du vill hänga med!

Om kursen

Kursen är exklusiv, med max 8 deltagare på två lärare, just för att vi skall kunna göra det hela så individuellt som möjligt. Din investering är 6000 kr (ex moms) och vi har stoppat in så mycket vi kunnat på en dag för att du skall få så mycket ut som möjligt! 
Vad sägs om ett komplett kundflöde, enkla mail-mallar, rabatt på invites och lekar för moment design, medlemskap i den stora gruppen för Moment Design på facebook (värde 100 dollar) och mer än så... 

Hörby i Skåne är vårt första nedslag den 11/8 men sen vill vi veta vart vi ska åka.
Bokningen öppnar nästa söndag 10/7 klockan 20:00 och då finns 8 platser tillgängliga, men fram tills dess kan du skicka en intresseanmälan och även säga vilken stad du tycker att vi skall komma till i höst!
Du förbinder dig inte till något med en intresseanmälan utan ser bara till att få informationen först av alla!

Häng även med i facebookgruppen så missar du ingenting!

Comment

En Belovedlärare förklarar: Vad är moment Design och hur skiljer det sig från Beloved?

Comment

En Belovedlärare förklarar: Vad är moment Design och hur skiljer det sig från Beloved?

Alltså - VAD är Moment Design och Beloved?

Det råder förvirring kring begreppet Moment Design och Beloved. Vad är detta och vilket utav de två är vi lärare i? Vilken kurs skall man gå och vad är inviter?

I detta blogginlägg hjälper vi dig att reda ut begreppen och navigera i världen av upplevelsebaserad fotografering.

Detta är Jesh De Rox - Grundaren av Beloved!

beloved_moment design_jesh de rox_beloved i sverige_belovedlärare

En intressant aspekt av honom är att när han var liten var han plågsamt blyg. Faktum är att han inte vågade prata med människor. Att fotografera och försöka nå fram och förstå hur andra fungerade vad det som drev honom att utforska människor och dess psyke. 

We as Beloved Photographers believe that we can change how the world sees photography. One relationship at a time
— Jesh de Rox

moment design är det nya begreppet för beloved!

Beloved har numera övergått till att vara en del av det större begreppet "Moment Design", där beloved och familjegrenen Playful Heart är en del samt nyfödd-genren "First Moments".

Belovedcollective var utgångspunkten för tekniken men sidan har flyttats till en ny plats (http://momentdesign.co). Där samlas alla certifierade fotografer och sidan har massor av nyttig information. När du går kurs med oss så får du 1 års medlemskap gratis. Det bästa med medlemskapet är gruppen Moment Design på Facebook. Där finns massor av hjälp att få för nybörjare och seniorer. Kika på dokumenten med olika invites eller att bara läsa igenom alla diskussioner kommer att ge dig massor av matnyttig information!

VÄNTA NU!

Vad är invites? Som moment designer så har du en hel del verktyg och inviter eller "expression invites" som de heter, är en del av dessa. Vi kan kalla de lekar, uppmaningar eller frågor som vi använder för att interagera med våra klienter.

Hur lär jag mig mer om moment design?

Det finns olika vägar att gå. För dig som är lite nyfiken men inte vet om det är något för dig så kan du titta på moderskeppet.se och kurserna Kärlekspar och Familjer med Juliana Wiklund. Då lär du dig mer om inriktningarna Beloved och Playful Heart. Det är en kort introduktion till tekniken.

Dessa två kurser online ger dig en viss insikt i tekniken, men om du känner att du vill förstå djupare hur och varför du använder den med dina kunder så kan du istället gå till en av de fyra lärarna som finns i Sverige för en introkurs till Moment Design. Juliana Wiklund är den första läraren i Sverige och även grundare till familjegrenen "Playful Heart", Karin Linde i Varberg och jag certifierades i samma år (2015) och Cecilia certifierades förra året. Vi har alla workshops och privatkurser för dig som är nyfiken. 
I år certifierades både jag och Cecilia även som de första lärarna i världen i Playful Heart (förutom grundaren själv såklart) och har därmed möjligheten att även lära dig moment design för familjefotografer! 

en tredje inriktning 

"First moments" är inriktningen för dig som är nyföddfotograf och denna teknik lärs just nu endast ut av Minna Burgess i Australien men det finns intresse att ta den hit till Sverige. Om du är intresserad av en kurs nu på direkten dock så var lugn, du kan alltid boka en konsultation via Skype. 

Hur blir jag certifierad moment designer?

Jesh har en kurs i moment design som du kan gå online. Kursen pågår under 6 veckor och du lär dig allt om tekniken. Du lär dig förstå varför den är så kraftfull och framför allt hur du hittar rätt läge inuti dig själv för att kunna på ett säkert sätt guida dina kunder under en session. 

Detta är det enda sättet att bli certifierad som moment designer idag. Onlinekursen bokar du via Momentdesign.co och därefter kontaktar du en lärare för att göra ditt prov. Alla rekommenderar vi att du tar lite tid mellan onlinekursen och ditt prov för att öva lite på tekniken. Av alla dryga 18 lärare i världen så har vi alla i princip samma feedback till våra elever - öva på ditt flow.

Vi hoppas att vi nu hjälpt dig lite med att reda ut eventuell förvirring kring begreppen och att du nu har lite tydligare bild av vad Moment Design innebär. Om du fortfarande har frågor och funderingar, eller om du vill gå en konsultation, privatkurs eller workshop så häng med i facebookgruppen eller lyssna på vår pod!

Vi hoppas vi ses!
Cyberkramar från Linda & Cizzi

Comment

Häng med på facebook!

Häng med på facebook!

Facebook har en ny funktion som jag tycker är helt fantastisk!
LIVESÄNDNING!
Det gör att du som företagare snabbt når ut till dina kunder (så länge du postar på "rätt" tid)!

Nu undrar kanske du om du kan se MIG i livesändning? JAJAMEN!
Ansök för att bli medlem i min grupp Designing You på facebook så kommer du snart få en hel massa tips och tricks! Gruppen är till för dig som är fotograf och kanske också företagare. 
Kanske har du sett mig sända på min egna sida - Photography by Linda? Det kommer jag fortsätta med, men alla ämnen relaterade till mig som lärare kommer sändas i gruppen!

Jag kommer prata om Moment Design - både kärlek, familj, solo och bröllop! Hur jag bygger mina prislistor och vad jag tänker på och andra saker, till exempel att jag inför nästan varje jobb får panik! 

Kolla på videon nedan om du vill veta mer - och ansök på en gång!

Vad kom först - Företagaren eller Fotografen?

Vad kom först - Företagaren eller Fotografen?

Hur blir man fotograf?

Hur gör man egentligen? När man vill bli fotograf? Skaffar man en logga och printar visitkort och skaffar f-skattsedel hos skatteverket? Det gjorde jag! När är man klar då? O alla dessa frågor...

Hur får jag kunder? Hur får jag RÄTT kunder? Vad ska jag ta i pris? Vad tar du i pris? Hur får jag återkommande kunder? Vad tycker du om denna bilden? Kan jag redigera annorlunda? Vad är bäst? Vilken bländare ska jag ha? Hur gör jag när mina kunder vill ha produkter? Vart köper man produkter? Tillslut är det många som säger - Jag orkar inte hålla på o ta reda på allt detta, det enda jag ville var o ta bilder. Fina bilder. 

Många av oss har ställt frågan - hur blir jag fotograf - men inte lika många har ställt frågan: hur vi blir företagare, och av helt naturliga skäl. För många så började det med en passion för att fånga stunder och ögonblick på bild. Vi fick hejja-rop från vänner och familj och någon sa: Du skulle kunna ta betalt för detta. En idé började gro och vi tänkte - Ja-a! Det kan jag kanske? 

Vi hittar likasinnade på nätet och ett litet litet frö växer och gror och får näring från våra nyfunna vänner tills vi sitter där en dag på verksamt.se och fyller i en ansökan. Vi ska skriva en budget och en företagsplan och berätta vad vi tror vi ska tjäna. Själv hade jag inte en aning om nånting. Jag fyllde i vad jag trodde. Som jag brukar göra - blundade och hoppade. Det gick åt helskotta första gången. Skatteverket tyckte att jag hade en hobby. Jag vågade inte säga till någon att jag varken sökt eller blivit avslagen. Jag kände mig dum. Ett år senare sökte jag igen, jag hade då två bröllop innanför bältet  - och denna gång gick det igenom. Jag hade företag. Jag kunde kalla mig fotograf och visa ett papper på att det stämde, men inte kände jag mig bättre för det.

Från fotograf till företagare

Jag vågade nu nästan säga att jag var fotograf, men inuti visste jag ju att jag bara bluffade. Att jag liksom inte riktigt hade rätt att hålla till i de finare rummen. Utöver det så hade jag en växande stress och skräck över att jag inte visste hur jag skulle driva ett företag. Visst hade jag en hel del erfarenheter, men hur skulle jag pussla ihop alla de till något som skulle kunna betala min hyra? Jag sa till mig själv, om och om igen: Jag kan inte detta. Jag vet inte hur man gör. 
Jag såg ju klart o tydligt att alla andra hade koll på vad de gjorde så jag försökte hänga på. Jag tittade på andras prislistor och försökte plita ihop en egen, jag tog kurser i de ämnen inom fotografering som jag tyckte om och jag lärde mig mer o mer om hur jag var och betedde mig som en fotograf men jag var egentligen fortfarande rätt clueless. 

Jag hade en prislista (som jag i princip snott ihop av tre andra fotografers exempel), en hemsida och en logga. Allt jag behövde för att vara fotograf, men det saknades något.
Allt jag hade byggt upp runtomkring mig var vad andra gjorde, jag hade inga egna tankar, inga egna texter som var mina ord, allt var ett plagiat på någon annans egna texter och tankar. 
Nu menar jag verkligen inte att jag stal texter till höger o vänster, men mera sättet att skriva. Det var inte min röst, det var någon annans. Det var inte mina siffror, det var någon annans.
(PS - läs Mattias Karlsson Sjöbergs blogginlägg om "prisdumpning" och berätta vad du tycker HÄR)

Jag kan faktiskt berätta för dig exakt hur det gick till när jag gick därifrån till där jag är idag, men det är ingen spikrak väg. Jag tror att det såddes frön på vägen från början tills nu och det var några saker som sticker ut!
Jag fann de som ville jobba som jag ville och jag lyssnade. En kurs i företagsekonomi för att förstå hur jag skulle tänka kring siffror. Förstå att det var så mycket mer till företagande än foton och en logga. Vad ville jag att mina kunder skulle ha egentligen? 
Jag stannade upp och sa - vad vill jag? Varför gör jag detta och hur vill jag göra detta?

Prislista för länge sedan:

Vad kom först - Fotografen eller företagaren?

Vi började som artister, i alla fall många av oss. Cole och Jakob i Nordica Photography talade på fotomässan 2015 och sa något som fastnade hos mig. Det finns en skala där x-axeln är konstnären och y-axeln är företagaren. För att vara konsekvent och lyckas, så måste man ligga lite mitt emellan. Givetvis finns ingen "regel" och massa "undantag", men jag tror ändå på det. Vi kan inte bara vara fotografer och vi kan inte bara vara företagare - vi måste hitta medelvägen.
Vi startar som människor som inget hellre vill än att bidra med vackra bilder och få människors medhåll och uppskattning, men vi "tvingas" (nej - det är ett VAL vi gör såklart)  bli företagare och ge oss ut i någon helt ny värld - UTAN förutsättningar. Det leder till att många är ganska vilsna och det kan ta tid att hitta rätt. 

Många har inte hanterat kundservice och människors frustration eller ledsamheter förut, eller har någon koll på hur de tar reda på hur mycket de måste tjäna för att kunna betala mat och hyra. Så, vi sätter hälarna i marken och skriker: STOPP! Jag vill inte. JAG VILL BARA TA BILDER! Vi lägger oss på ett pris som vi vågar ta och när våra kunder kanske inte vill köpa så mycket så säger vi: Min marknad kan inte klara detta. Kunder betalar inte detta. När kommunikationen blir svår och våra kunder har en annan bild av vad vi skulle levererat så säger vi - de läste inte avtalet som jag skickade och de skrev under. Vi stannar där vi är för att vi kanske inte orkar ta oss framåt. Det är bekvämt att sitt still i båten. Vi säger "Hjälp mig, ge mig facit - berätta hur du gör". Vi frågar: "Vad tar du för pris på dina bilder?" och vi intalar oss att det är svårt, att vi inte kan. För många av oss kom fotografen före företagaren och hur vi kommer till mitten av de båda vet vi inte riktigt.

för att ändra något måste du sluta med något eller börja med något

"För att ändra något måste vi sluta med något eller börja med något" sa en av sveriges bästa coacher Kjell Enhager till sin fru Lotta när hon ville träna mer och må bättre. Det är applicerbart även här. Och här kommer den stora hemligheten så lyssna noga - för att nå förändring så måste vi sluta göra något vi gör nu, eller börja göra något annat. Det enda vi inte kan göra är att stå kvar och stampa på samma ställe. Då stannar vi av tillslut. Visst kan vi fortsätta vara fotografer och ha en prislista som vi pusslat ihop av vad andra tar och jobba på dag ut och dag in, men kanske är inte priset tillräckligt och du måste jobba a*slet av dig och du börjar tillslut avsky att ta fina vackra bilder? För att komma någonstans så måste du ta ett steg framåt, och om du behöver en knuff i rätt riktning, här är den:
*knuff*

Och gällande det där med o sluta med något eller börja med något så har jag ett till förslag.

Sluta säga att du inte kan - börja säga att du kan
— Linda Rehlin

Jag har spenderat lång tid av mitt liv med att säga att jag inte kan saker. Alldeles för lång tid. Gissa hur snopen jag blev när jag insåg att det enda som skiljde mig och de som "kunde" var att de som "kunde" inte bara trodde att de kunde - de visste det. 
De sa till sig själv att de kunde, att de var kapabla till att söka reda på vägen framåt lika bra som jag kan googla fram en ort på kartan och ta ut en vägbeskrivning. De sökte rätt på svaren och gav inte upp. De insåg att deras "inte"-tankar stod i vägen för dem och de slängde ut de genom fönstret och valde att börja på något nytt och sluta med något gammalt. 

Så - här är min knuff till dig. Säg att du är kapabel till att ta reda på hur man gör! Säg att du kan! Fortsätt säga det - även när du inte tror på det, för tillslut så kommer även du inse hur lätt det är att göra en sanning av något som du upprepar tillräckligt länge: Jag kan!
Jag är fotograf, och företagare!

2013

2016

Moment Design workshop på bästkusten

Comment

Moment Design workshop på bästkusten

En torsdag i maj visade sig Göteborg från sin bästa sida. Solen strålade över altanen hemma hos Martina där vi höll hov. Jag och fyra fantastiska kvinnor gick igenom hur vi använder Moment Design och specifikt med inriktning på beloved för parfotografering. 

Vi tittade på hur du får en fotografering att bli allt annat än en fotografering. Hur vi istället kan göra en annan typ av upplevelse för att få de resultat vi helst av allt vill ha.
Människor som öppnar sig och visar vilka de är. Känslor. Äkta. Sant.  

Stort tack till Linda, Lisa, Zita och Martina för att ni lyssnade och diskuterade hela dagen och tack för tilliten ni visade mig och moment design. 
Såhär sa Linda:

Jag vill göra en liten rekommendation. I torsdags gick jag en kurs i lite moment design för turturduvor. Vår kursledare var självklart grymma Linda Rehlin. Jag kan verkligen rekommendera detta för er som vill fotografera par på ett HÄRLIGARE sätt, och ge er ens chans att styrka att vi försöker sälja en upplevelse, snarare än bara skarpa bilder(uncle Bobs kameraväska kan ju numera fixa detta).

Skämt åsido. En riktigt grym kurs i sig, men även Linda är en otroligt duktig kursledare. Till att börja med har hon någon skada av något slag som gör att hon bryr sig ovillkorligt mycket om de människor hon har runt sig. Och alla gillar ju att bli bekräftade, så kursen rekommenderas varmt även till de som inte arbetar med foto. Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska se henne som underbar eller om jag bör fortsätta vara misstänksam så att hon inte värvar mig till någon sekt(försent), men jag njuter till fullo av den pidestal(aka kuratorsfåtölj) jag sätts på i hennes sällskap. Hon bryr sig, hittar varje persons egna berg att bestiga för att bli bättre och släpar en ditåt.
En riktigt bra kurs. Jag lärde mig massor direkt, och fick även bra vägledning “in i framtiden”(jag måste ha citationstecken ifall saker låter töntiga, så jag menar inget specifikt med detta). Linda är en jättebra lärare men framförallt mentor. Storasyster 2.0 hade även funkat finfint som namn på det jag lärde mig
— Linda Svensson


I sommar kommer något nytt som jag funderat över ett tag och som ni har frågat efter!
"Hur använder en moment design vid bröllop" är frågan - och snart kommer svaret. 
En annorlunda bröllopsworkshop helt enkelt!

Häng med på nyhetsbrevet så får du veta först av alla när det blir!


Var först på snarret!

* indicates required
Email Format

Vill du också veta mer om Moment Design - Beloved eller Playful Heart - skicka en rad.

Comment

En belovedlärare på vift i Malmö

Comment

En belovedlärare på vift i Malmö

Jag tycker väldigt mycket om att komma till nya städer. Att få se något nytt och utforska en ny stad. Stänga av GPS'en och försöka hitta själv med en riktig karta. Tro mig, jag älskar appar som waze, men jag tror också på att ju mer jag håller ögonen öppna desto mer lär jag mig när jag kommer till ett nytt ställe.

Malmö var inget undantag. Denna sjukt fina stad med vackra solnedgångar, en vår som redan visar krokusar och snödroppar och så Sveriges godaste falaflar... Överallt finns det falafel. Vilken lyx för en falafel-tok som mig. 

Så, vad gjorde en belovedlärare från Stockholm i Malmö kan en ju undra... Jag åkte till Malmö för att hålla en workshop i Moment Design - Designing You. Alltså, en kurs i belovedtekniken. Inriktningen var par och jag hade fyra helt fantastiska elever.
Jag passade dock på att värma upp lite med en företagsfotografering av elva barnmorskor och leka lite med en av mina nära vänner! Malmö hade liksom ALLT!

Under en hel dag fick jag dock bara prata om hur en får känsla i sina bilder och hur du kan skapa en varaktig relation till dina kunder. 

Det är så otroligt roligt att få hänga med dessa duktiga fotografer och se hur de tar till sig informationen som svampar suger åt sig vatten. Att sedan få se de göra om teorin till praktik på eftermiddagen och se resultatet är lika roligt varje gång. Jag är verkligen förälskad i mitt jobb under sådana dagar. 

Och det kan ju liksom bli sååå fint!

När jag åkte från Malmö så kände jag mig lång ifrån klar med staden. Faktum är att jag nog blev lite kär. Det är ju lätt hänt när en åker till fantastiska städer. Men även om jag inte kände mig klar, så kände jag mig nöjd. Nöjd med att fyra fantastiska fotografer nu hade några fler verktyg i sin kameraväska för att kunna ge sina kunder den bästa möjliga upplevelsen.
Och jag hade ju dessutom lämnat Malmö och Maria och Anders med en rätt varm o go känsla... 
 

Comment